duminică, 22 martie 2009

Despre surzi


Prima grupa a persoanelor cu handicap auditiv din Romania fost infiintata pe 9 noiembrie 1919 - ASOCIATIA AMICALA A SURDO-MUTILOR din ROMÂNIA sub patronajul Reginei Maria prin asocierea voluntara a unui grup de surzi. Primul Presedinte a fost dl. Alexandru Clarnet, iar in comitetul de conducere a facut parte si printul Henry Ghica, fiul surd al domnitorului Constantin Ghica.

Pana in anul 1953 cand s-a reconstituit „Asociatia Surdo-Mutilor din Romania” pe baza fondurilor alocate de catre stat, asociatiile amicale ale surdo-mutilor functionau pe criterii mai mult filantropice, surzii se intalneau la cluburi conduse de comitele liber alese, isi acordau reciproc ajutoare materiale, se sprijineau in gasirea unui loc de munca si desfasurau diverse activitati culturale, sociale si sportive.

Dupa aceasta data asociatia s-a reorganizat, a primit buget de la stat si a putut angaja personal salariat, diversificandu-si activitatea. Acum exista de peste 85 de ani Asociatia Nationala a Surzilor din Romania, are unu numar considerabil de membrii, peste 16 filiale si un rol important in sociatete prin apararea si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. ( sursa „Surditate si comunicare”, Barbu Florea, Asociatia Acusticienilor audioprotezisti).

Asociatia Nationala a Surzilor din Romania, este o organizatie non-profit, apolitica , cu caracter social umanitar de utilitate publica, care apara si promoveaza interesele sociale, cultural – educative si profesionale a persoanelor cu deficienta de auz pentru integrarea lor în societate si egalizarea sanselor. A.N.S.R. se constituie pe baza liberei adeziuni a persoanelor cu deficiente auditive (surzi, surdo – muti si hipoacuzici ), cu pierdere auditiva peste 50 decibeli, la urechea cea mai buna , fara deosebire de nationalitate, religie sau sex, care au împlinit vârsta de 14 ani si accepta statutul ANSR, dorind sa contribuie activ la realizarea scopurilor si obiectivelor sale . ( Statutul ANSR – www.ansr.org.ro ).

Conform statisticilor oferite de catre Autoritatea Nationala a Surzilor din Romania numarul persoanelor cu deficienta de auz inregistrate la data de 30 septembrie 2008 este de 21, 600 de persoane. Insa numarul lor se considera a fi mult mai mare.

Persoanele cu handicap auditiv pot fi impartite in 3 categorii:

- surdo-muti ( persoane cu handicap auditiv care nu pot vorbi ; in general aceste persoane sunt cele care si-au pierdut auz din frageda pruncie sau s-au nascut cu acest handicap, iar demutizarea nu s-a efectuat sau nu a putut fi efectuata);

- surzi ( persoane care fie s-au nascut asa, dar cu ajutorul logopedului, a familei si a mediului in care au trait si – au dezvoltat simtul vorbirii; persoane care si-au pierdut auzul mai tarziu si care fie vorbeau inainte de a si pierde auzul , fie au reusit cu un logoped sa vorbeasca – mentionez ca vorbirea este diferita ( prin corectitudine, tonalitate si pronuntie) de la caz la caz);

- hipoacuzici ( persoane cu handicap auditiv care si-au pierdut o parte din auz, dar nu in totalitate; in unele cazuri doar una din urechi fiind afectata; aceasta categorie in principiu poarta aparate auditive, insa nu este o regula).

Persoanele cu handicap auditiv comunica prim limbajul semnelor – limbajul mimico – gestual ( LMG ) utilizandu-se labiolectura ( citirea pe buze ).

7 comentarii:

  1. este bun acest site pt incepatori cu alfabet dar eu stiu alfabetul surdomuti-lor si cat de cat sa vorbesc cu surdomutii as vrea ceva planse cu cuvinte mai consistente inteles mai consistent pt ca eu am o atributie la surzi si tot ma intreaba ce cuvinte noi am mai cautat dar nu gasesc nimik interesant pe net de aceea as dorii o pagina pentru avansati aceasta pagina este f.buna pt incepatori

    RăspundețiȘtergere
  2. In primul rind expresia surdo-muti care se foloseste este incorecta. Din punct de vedere medical 99% din persoanele cu deficiente de auz pot sa vorbeasca. Deci din punct de vedere medical coardele vocale sunt sanatoase.
    Al doilea lucru este ca ne focalizan pe scopul demutizari. Expresia este incaodata incorecta. Problema nu este ca ei nu pot sa vorbeasca, problema este ca ei nu aud. Ati vorbit vreaodata o limba pe care nu ati auzit-o niciodata? V-ati gindit cum invata copiii auzitori limba parintilor, care sunt auzitori? V-ati gindit cum invata copiii surzi limba parintilor, care sunt surzi?
    Punem foarte mult accent pe integrarea sunzilor in societate si de fapt nu sa intimplat niciodata. Am falimentat in integrarea surzilor in structura "macro" a societati. Este normal pentru ca noi nu am inceput cu structura "micro" a societati, care este familia in care ei cresc. Daca vrem sa integram surzi in societate, va trebui mai intii sa lucram la integrarea surzilor in familiile, unde ei cresc. Odata cei ei sunt integrati in familie dupa aceea ei vor stii cum sa se integreze in societate.
    Marian Dumitra

    RăspundețiȘtergere
  3. Aveti foarte mare dreptate. Si pe acest subiect am putea discuta saptamani intregi. Din punctul meu de vedere sunt persoane cu deficienta de auz - sau simplu surzi , cu toare ca mie imi pare un cuvant destul de dur.
    Iar referitor la integrarea lor si cum sunt priviti de societate - ei stiu si doar ei cat de greu este intr un stat unde probleme si drepturile lor nu conteaza

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna, este foarte doar un blog cu informatii generale. Nu am stiut daca cineva chiar citeste acest blog sau poate fi interesat de acest subiect - si exclud din ecuatie pe cei direct implicati.
    insa daca doriti mai multe informatii putem sa vorbim mai multe pe mail

    RăspundețiȘtergere
  5. nu stit ceva site_uri mimico gestual fara sa platesc interpretarea sa downloandez gratis

    RăspundețiȘtergere
  6. buna seara. numele meu este nicoleta si am 24 de ani. am un mic salon de manichiura, anul trecut am avut nevoie de ajutor la munca si tupa mai multe incercari o clienta mi-a recomandat un baiat.(cu o situatie dezastruasa acasa, si cu parinti alcoolici)
    acum este fratele meu, are 18 ani, am invatat sa ma inteleg cu el, zic eu bine...face niste unghii superbe, sunt foarte mandra de el, i-am cumparat cel mai performant aparat auditiv
    problema este ca s-a smecherit....ce pot sa fac...nu vreau sa se distruga, ai mei tin mult la el si il alinta de cate ori au ocazia
    multumesc

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna Nicoleta, e un subiect sensibil si nu stiu cu ce anume te as putea eu ajuta concret. As vrea sa pot dar cred ca nu tine de comunicare in LMG ci mai mult cu o usoara rebeliune a lui. Consider ca numai voi puteti rezolva problema asta - avand o discutie foarte serioasa cu el.

    RăspundețiȘtergere